Roboty humanoidalne z Chin – ręce do pracy w bliskiej przyszłości
Chiny odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę w globalnym rozwoju robotyki humanoidalnej, co znajduje odzwierciedlenie w dynamicznym wzroście tego sektora. Przewiduje się, że do 2026 roku jej wartość przekroczy 200 miliardów juanów. Roboty humanoidalne zostały określone jako kluczowy element przyszłej gospodarki, co potwierdza polityka państwowa, taka jak wytyczne opublikowane w październiku 2022 roku przez Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin. Dokument ten zakłada, że do 2027 roku Chiny osiągną światowy poziom w tej dziedzinie.
Chińskie władze aktywnie wspierają rozwój robotyki humanoidalnej, inwestując w badania i rozwój, a także promując współpracę pomiędzy firmami, uniwersytetami i instytucjami badawczymi. Inicjatywy te obejmują tworzenie krajowych centrów innowacji, takich jak te w Pekinie i Szanghaju, oraz programy grantowe wspierające projekty badawcze. Dzięki temu Chiny mogą się pochwalić jedną z najbardziej rozwiniętych sieci dostaw komponentów dla robotyki na świecie.
Mimo postępów, branża zmaga się z istotnymi problemami, takimi jak wysokie koszty produkcji, trudności w integracji oprogramowania z hardwarem oraz ograniczona trwałość kluczowych komponentów. Szczególnym wyzwaniem jest rozwój systemów percepcyjnych, które pozwalają robotom precyzyjnie rozpoznawać otoczenie, a także zrozumieć intencje i emocje ludzi. Ponadto większość komponentów, takich jak silniki serwo czy sensory, wymaga dalszych innowacji w celu obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności.
Najnowszym przykładem osiągnięć tej branży w Chinach jest GoMate. GAC Group planuje rozpocząć w 2026 r. produkcję tego humanoidalnego robota poruszającego się na kończynach wyposażonych w koła. GAC
Robot nazwany GoMate został zaprezentowany w czwartek 26 grudnia podczas specjalnie w tym celu zorganizowanego wydarzenia w Szanghaju. Robot w trybie czterokołowym ma około 1,4 metra wysokości i może wspinać się po schodach i zboczach, a także omijać przeszkody. W trybie dwukołowym mierzy 1,75 metra i sprawnie porusza się po płaskich powierzchniach.
Przedstawiciele GAC Group poinformowali, że robot poruszający się na kołach zużywa do 80% mniej energii w porównaniu z innymi robotami humanoidalnymi, poruszającymi się w sposób naśladujący człowieka. Firma przewiduje szeroki zakres zastosowań GoMate w takich obszarach jak bezpieczeństwo, opieka zdrowotna i logistyka, a także w zakładach produkcyjnych.
GoMate działa zdalnie i autonomicznie, wykorzystując sztuczną inteligencję. Firma twierdzi, że robot ma doskonałą wydajność w zakresie rozpoznawania, rozumienia i podejmowania decyzji. Będzie poruszał się podobnie do ludzi.
GAC rozpocznie seryjną produkcję robota w 2025 roku od zbudowania we własnym zapasu części. Na rok 2026 zaplanowano wyprodukowanie na tej bazie niewielkiej relatywnie liczby gotowych robotów. Po przeprowadzeniu odpowiednich testów w różnych środowiskach i sytuacjach GAC Group uruchomi masową produkcję tej maszyny.
Szef zespołu badawczo-rozwojowego GAC Group ds. robotyki, Zhang Aimin, poinformował podczas prezentacji w Szanghaju, że GoMate może pracować nieprzerwanie przez sześć godzin zasilany całkowicie półprzewodnikowym akumulatorem. To akumulator opracowany przez GAC dla pojazdów elektrycznych produkowanych przez grupę.
Rozwój robotów humanoidalnych postępuje w Chinach i Stanach Zjednoczonych jako sposób na rozwiązanie niedoboru siły roboczej.
Elon Musk, ogłosił w lipcu br., że Tesla rozpocznie masową produkcję swojego humanoidalnego robota o nazwie Optimus w 2026 roku. W Chinach firm już produkujących roboty humanoidalne jest znacznie więcej. To chociażby UBTech i Unitree Robotics. O rozpoczęciu prac nad własnymi robotami humanoidalnymi poinformowały takie firmy jak XPeng, Xiaomi, czy BYD.
Wyścig o udziału w tym rynku w skali globalnej już trwa. Europa, jak zwykle, zapewne zacznie od pracami nad regulacjami. Ale póki co temat robotów humanoidalnych nie zaprząta głów europejskich decydentów.
Group (chiń. 广汽集团) to chiński państwowy koncern motoryzacyjny, z siedzibą w Kantonie, działający od 1997 roku. Należy do chińskiego holdingu GAIG. GAC Group produkuje samochody pod markami Trumpchi, Aion, Hyptec, Hycan, jest udziałowcem spółek joint venture z takimi firmami, jak Honda, Toyota, czy BYD.
Źródło: SCMP
Leszek Ślazyk
Artykuł – a właściwie streszczenie dwóch oryginalnych – publikujemy dzięki uprzejmości autora, pochodzi z jego serwisu Chiny24.com