Zawsze mamy za mało czasu, pieniędzy i ludzi

W ostatni czwartek pojawił się wpis w naszym blogu z takim zdaniem "Najczęściej przyczyną niewykonania zadań jest fakt, że spotkania odbywają się jedno za drugim bez chwili przerwy nawet na sikanie. A już szczególnie nie ma czasu na wykonanie zadań wyznaczonych na jednym z poprzednich spotkań. Istny pożar w burdelu – jak mawia Jacek Walkowiak – wszyscy biegają nikt nie wie po co. Trzeba biegać." Tutaj cały wpis  https://businessdialog.pl/profiles/blogs/wstac-rano-zrobic

To zdanie przypomniało mi wypowiedź Bartosza Radziszewskiego na jednym z Kongresów Konkursu Dyrektor Finansowy Roku w 2019 roku po wręczeniu Digital Finance Award, klubowego wyróżnienia przyznawanego firmom za osiągnięcia we wdrażaniu zarządzania procesowego. Bartosz jest przewodniczącym jury tej nagrody (edycja 2020 roku nie odbyła się z wiadomych powodów, ale mamy nadzieję kontynuować).

8550541477?profile=RESIZE_400x

 

"Wśród uzasadnień jury Digital Finance Award, wyróżnienia dla firm wdrażających procesowe podejście do finansów i automatyzujących te procesy powtarza się uzasadnienie: „zmiany w obsłudze finansowej umożliwiły rozwój i ekspansję firmy”– czyli tymi samymi zasobami, tym samym zespołem ludzi, aczkolwiek robiących co innego, uzyskaliśmy więcej i lepiej. Innymi słowami: uzyskaliśmy większą wartość biznesową, mniejszym wysiłkiem ludzi. Temu służy zarządzanie procesowe i automatyzacja procesów.

Jaka bowiem jest nasza codzienność w firmach?

  1. Mamy zawsze za mało czasu. Ze spotkania na spotkanie, nie ma kiedy spisać notatek i przeanalizować, co się ustaliło, a co dopiero zrobić to, co się ustaliło czy przekazać w łatwej i zrozumiałej formie pracownikom co i jak mają oraz na kiedy i z kim zrobić, a także jak to mają zaraportować,  aby menedżer mógł na następnym spotkaniu się pochwalić efektami.  

2. Zawsze mamy za mało pieniędzy (nawet jak mamy duży budżet). Od roku do roku, od kwartału do kwartału, od projektu do projektu nie ma kiedy zebrać i przeanalizować na co się wydało i czy optymalnie, co się udało kupić a co korzystnie sprzedać, jak zaplanować optymalnie tak, aby najefektywniej wygenerować jak najwięcej zysku.

3. Mamy zawsze za mało ludzi. Mile więc widziane są wszelkie zmiany powodujące, że tym samym zespołem lub przy ograniczonej współpracy z zewnętrznymi osobami można zrobić więcej – a w firmie oszczędzić problemów z zatrudnianiem, szkoleniem, wdrażaniem i ze złą oceną nieterminowego wykonywania zleconych prac i projektów, jak i samych pracowników / działów / zespołów.

8550555661?profile=RESIZE_400xJako przewodniczący tego jury mogę potwierdzić, że to nagradzaliśmy najchętniej  rozwiązania pozwalające więcej zrobić w tym samym czasie, a tym samym dające więcej czasu na  wykonanie innych zadań, a więc rozwój ludzi i biznesu. Patrząc na laureatów mogę też powiedzieć z dumą, że ta nasza praca edukacyjna w zakresie zarządzania procesowego udaje nam się znakomicie w Klubie Dyrektorów Finansowych „Dialog” ."

Minęły prawie dwa lata od wypowiedzenia tych słów, Punkty 1.2.3 jeszcze się spotęgowały w 2020 roku. Frmy, które wcześniej wdrożyły zarządzanie procesowe poradziły sobie znacznie lepiej niż te, które to zaniedbały. Wtedy chodziło o rozwój i ekspansję, a w 2020 - o funkcjonowanie w wielkim i nietypowym kryzysie społeczno-gospodarczym. Widzimy to patrząc m. in. na laureatów Digital Finance Award.