Najważniejsze szanse biznesu w Polsce w 2021
Wypracowaliśmy je w zespole składającym się z zarządzających Klubem Dyrektorów Finansowych „Dialog” – Iwona D. Bartczak i Bartosz Radziszewski – oraz uczestników naszej społeczności – Jacek Czechowski, Piotr Kubiak (Rada Autorytetów w programie „Made in Poland/Wyprodukowane w Polsce”), Tomasz Pieniążek, Piotr Trojanowski.
Do listy szans musieliśmy dodać zastrzeżenia, bo szanse pojawiły się w wyniku aktualnych przemian gospodarczych i społecznych, ale ich trwałość i znaczenie będzie zależała od aktywności członków społeczeństwa.
Najważniejsze szanse biznesu w Polsce w 2021:
1. Skrócenie i regionalizacja łańcuchów dostaw wielkich koncernów. Szukanie nowych dostawców i kooperantów (ale o odpowiedniej skali produkcji), mniejsza presja na ceny, większa na pewność dostaw.
2. Wzrost zainteresowania – owocujący decyzjami handlowymi – niemieckich konsumentów i biznesu produktami z Polski, docenienie jakości produktów i pewności dostaw polskiego przemysłu.
3. Reorganizacja globalnego sektora motoryzacyjnego, nowa struktura produkcji i popytu, w której już bierzemy udział (w Polsce ten sektor wytwarza ok. 10% PKB).
4. Silne atuty logistyczne: łatwość dotarcia do każdego zakątka Europy w 48 godzin oraz zasoby magazynowe.
5. Duży udział w polskiej gospodarce podmiotów z wyraźnym właścicielem prywatnym, zdolnym podejmować szybkie decyzje i wykorzystywać okazje.
6. Większa liczba młodych ludzi na rynku pracy ze względu na spadek możliwości i chęci pracy tymczasowej, szczególnie w sektorach dotkniętych obostrzenia.
7. Zdolność do eksperymentowania i szybkiego uczenia się/oduczania się, będąca wynikiem zaradności „pokomunistycznej”, ciągle istniejąca w społeczeństwie.
8. Wysokie i doceniane kompetencje zawodowe pracowników przemysłu.
9. Popyt indywidualny spowodowany m.in. wycofywaniem pieniędzy z banków.
10. Skokowy wzrost świadomości właścicieli i zarządów prywatnych firm dotyczący konieczności wdrożenia wybranych technologii informatycznych w ich biznesie.
Zastrzeżenia:
-
Te szanse mogą zostać zmarnowane przez polskie harce polityczne na arenie międzynarodowej, bardzo uważnie obserwowane przez biznes.
-
Warunkiem wykorzystania wielu z tych szans jest zwiększanie skali produkcji czy konsolidacje, umożliwiające stanie się partnerem globalnych korporacji lub realizację wielkich projektów biznesowych.
-
Szanse dotyczą przede wszystkim dużych firm sektora przemysłowego (włącznie z budowlanym, logistycznym), tymczasem zdecydowana większość polskiego biznesu to MSP. Ci przedsiębiorcy będą musieli szukać nowych pomysłów na siebie i łączyć siły.
-
Cena nieco straciła na znaczeniu, ale jest to prawdopodobnie chwilowe zjawisko, więc tę szansę trzeba szybko wykorzystać.