BiznesSpołeczeństwo

Osoby po 50. roku życia są bardziej radykalnymi innowatorami niż młodzi przedsiębiorcy

Julie Wainwright – pracująca jako CEO przez prawie dwie dekady – była w połowie 50-tki, kiedy stworzyła platformę The RealReal dla luksusowych towarów z drugiej ręki. Harland Sanders miał 62 lata, kiedy założył sieć restauracji Kentucky Fried Chicken (KFC) , a Bernie Marcus miał 50 lat, kiedy otworzył pierwszy sklep z artykułami do majsterkowania Home Depot . Ale jak powszechny jest taki potencjał innowacji u starszych przedsiębiorców?

Ponieważ w wielu krajach rozwiniętych społeczeństwa się starzeją, a ludzie pracują dłużej, ważne jest, abyśmy wiedzieli, w jaki sposób najlepiej wykorzystać doświadczenie osób bardziej dojrzałych.

W naszym badaniu opublikowanym w lipcu przedstawiamy dowody na to, że starsi przedsiębiorcy mają wiele do zaoferowania. Nasze ustalenia pokazują, że osoby, które zakładają firmy później w życiu (w wieku 50 lat i więcej), częściej wprowadzają radykalne innowacje na rynek niż młodsi właściciele firm. Te nowatorskie produkty i usługi przynoszą gospodarce ogromne korzyści. Oznacza to, że umiejętności i doświadczenia starszych przedsiębiorców są niezwykle cenne.

Starsi przedsiębiorcy stawiają na nowości na większą skalę i sprzedają więcej

Na podstawie danych dotyczących 2900 założycieli nowych przedsięwzięć w Niemczech w latach 2008–2017 odkryliśmy, że każde dodatkowe dziesięć lat zwiększa prawdopodobieństwo wprowadzenia przez założyciela nowości rynkowej nawet o 30 procent. Tak więc przedsiębiorcy będący na późnym etapie kariery, którzy są wysoce zorientowani na innowacje i mają doświadczenie w zarządzaniu, są ponad trzykrotnie bardziej skłonni do wprowadzania nowości rynkowych niż średnia w próbie. Jeśli chodzi o sprzedaż, dodatkowe dziesięć lat oznacza około 35 000 euro więcej sprzedaży z innowacji rocznie, co stanowi około 26% więcej niż średnia w próbie. Pozytywny wpływ wieku założyciela na nowe produkty i/lub usługi utrzymuje się aż do przejścia na emeryturę.

Natomiast młodsi założyciele wprowadzają ogólnie większą liczbę innowacji, ale są to innowacje, które są bardziej powszechne w firmach i koncentrują się na ulepszaniu procesów i oferty produktów danej firmy. Mogą one obejmować tworzenie nowego oprogramowania w celu obniżenia kosztów, wykorzystanie nowej technologii w celu skrócenia czasu produkcji lub wprowadzenie nowych funkcji, aby produkt/usługa były bardziej przyjazne dla użytkownika.

Kluczowym powodem tych ustaleń jest to, że starsi założyciele mają tendencję do korzystania z doświadczenia menedżerskiego i osobistego bogactwa podczas zakładania własnych firm. Osoby, które przechodzą z płatnego zatrudnienia do przedsiębiorczości w późniejszym okresie życia, są również bardziej skłonne zatrudniać bardziej wykształconych pracowników. Połączenie wszystkich tych czynników zmienia motywacje przedsiębiorców i zdolność do tworzenia innowacji oraz sprawia, że ​​starsi założyciele odnoszą sukcesy w rozwijaniu nowych produktów i/lub usług, które zakłócają rynki.

Rozbijamy mit młodego przedsiębiorcy

Nasze odkrycia podważają dominujący stereotyp, że starsi założyciele nie są zbyt innowacyjni. Pokazujemy, że ważne jest rozróżnienie innowacji, które są po prostu nowe dla danej firmy, od innowacji, które są nowe na rynku.

Aby państwa mogły skorzystać ze zdolności starszych przedsiębiorców do rozwijania prawdziwie nowatorskich innowacji, konieczne jest złamanie mitu, że przedsiębiorczość jest tylko dla młodych. W praktyce wymaga to programów emerytalnych, które zachęcają do dłuższej pracy jako przedsiębiorcy. Musimy również zachęcać do mobilności zawodowej, aby jednostki mogły przejść do przedsiębiorczości w późniejszym wieku.

W przypadku zarządzania ugruntowanymi firmami nasze ustalenia sugerują, że starsi pracownicy mają duży potencjał innowacyjny. Obecnie pracownicy ci mogą odejść z pracy i zostać przedsiębiorcami, aby realizować radykalnie nowe i komercyjnie udane pomysły. Zarząd powinien zatem rzucić wyzwanie stereotypom dotyczącym starszych pracowników i stworzyć środowiska pracy, w których starsi pracownicy, z innowacyjnymi pomysłami i szerokimi umiejętnościami, mogą napędzać innowacje.

Virva Salmivaara, adiunkt w dziedzinie administracji biznesowej i przedsiębiorczości, Audencia

Artykuł drukujemy za The Conversation na podstawie licencji CC.