Twórca internetowy to zawód, czy popłatny?
Według najnowszego raportu Imker i Influencers Live Wrocław tylko z działalności w sieci utrzymuje się co trzecia osoba określająca się jako twórczyni czy twórca internetowy. Na czym najlepiej zarabiają i jak tworzą?
Twórca internetowy stał się pełnoprawnym zawodem. Według różnych szacunków, ponad 200 mln osób na całym świecie zajmuje się profesjonalnie twórczością online. Imker, firma oferującą kompletny ekosystem usług umożliwiający sprzedaż dowolnych produktów edukacyjnych, we współpracy z Influencers Live Wrocław, przeprowadziła w marcu br. ankietę wśród polskich twórców internetowych. W ramach badania ekonomi twórców w Polsce, ponad 600 osób tworzących w sieci zostało zapytanych o ich działalność. Okazało się, że dla co trzeciego twórcy internetowego działalność online stanowi główne zajęcie zarobkowe.
„Choć dla większości z nich to zajęcie, które daje możliwość zarabiania na tym, co się lubi oraz dostosowania pracy do własnego życia, to poziom zadowolenia twórców utrzymuje się na średnim poziomie. Podobnie jak rok temu, widać, że twórcy są zmęczeni presją nieustannego tworzenia treści i sfrustrowani zależnością od zmiennych algorytmów platform społecznościowych. Jeśli chcą zarabiać więcej i rozbudowywać swoje grono odbiorców – a takie plany wskazują na 2024 – nie mogą wyskoczyć z tego kołowrotka…” – mówi Krzysztof Bartnik, założyciel i CEO Imker i dodaje „Czy rzeczywiście nie ma innej drogi? Okazuje się, że jest, trzeba tylko przestawić wajchę z pracy dla marek, na pracę na siebie, czyli tworzenie własnych produktów.”
Choć współprace z markami stanowią stosunkowo łatwą metodę zarobku, nie należy ona do najbardziej dochodowych. Znacznie bardziej lukratywna okazuje się sprzedaż autorskich produktów, zarówno fizycznych (np. książki, kubki, koszulki i inne gadżety), jak i cyfrowych (np. kursy, e-booki, audiobooki). Co trzeci twórca zarabiający na sprzedaży własnych produktów uzyskuje przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród ankietowanych monetyzujących swoją działalność poprzez współprace z markami takie zarobki osiąga zaledwie 11 proc. ankietowanych.
Tutaj jest podsumowanie raportu, a tu link do pobrania całości.