Cechy osób kreatywnych
Poprosiliśmy prof. Jana Fazlagicia o wskazanie cech osób kreatywnych. Odpowiedział:
„Powstały w ostatnich dziesięcioleciach setki badań naukowych na temat kreatywności. W niewielkim stopniu wpłynęły one na strategie systemów edukacyjnych na świecie.
Warto dokonać przeglądu cech osób kreatywnych. Charakteryzują się one:
- Dużą dozą energii fizycznej naprzemiennie występującą z silną potrzebą ciszy i spokoju,
- W ich zachowaniach obserwujemy wiele sprzeczności, np. są naiwni i refleksyjni jednocześnie. Stanowią połączenie mądrości i dziecinności, emocjonalna niedojrzałość sąsiaduje u nich z głębią emocjonalną. Jeżeli jednym słowem mielibyśmy określić to, co różni osoby kreatywne od pozostałych to ZŁOŻONOŚĆ. Oni nie są „jednostkami” (an individual) – oni są „wielościami” (a multitude),
- Zrównoważony sposób myślenia, w których aktywność wykazują zarówno lewa jak i prawa półkula. Oznacza to, że należy zerwać stereotypem, że najlepsi matematycy to „lewopółkulowcy” a najlepsi artyści to „prawopółkulowcy”. Wg najnowszych odkryć neuronauki to wcale nie prawa półkula (wyłącznie) odpowiada z kreatywność. Gdyby tak było żylibyśmy w świecie pomysłów bez realizacji. W procesie kreatywnym lewa półkula analizuje fakty i dokonuje kombinacji elementów a praw dostarcza nowych elementów do tej układanki.
- Introwertyzm i ekstrawertyzm – potrzeba samotności połączona z potrzebą bycia wśród ludzi,
- Są skromni i dumni zarazem – boleśnie odczuwają zaniżone poczucie własnej wartości i jednocześnie są bardzo pewni siebie. Czesław Miłosz powiedział: “Od samego początku, pisanie było dla mnie sposobem na pokonanie mojej rzeczywistej bądź wyimaginowanej bezużyteczności.”
- Wykazują cechy płci przeciwnej – mężczyźni o cechach psychiki kobiecej i kobiety o cechach psychiki męskiej,
- Osoby kreatywne są jednocześnie konserwatywne w poglądach i buntownicze,
- Wykazują pasję wobec swojej pracy a jednocześnie potrafią na nią spojrzeć z dystansu.
- Ludzie kreatywni dorastali w rodzinach, w których były przeciwieństwa. Dzieci doświadczały zarówno sztywnych reguł dających dziecku stabilności, jak i wolności.”