Samochód marki Amazon? Może już niedługo też marki InPost albo Biedronka

Jest to świetny przykład aktualnego przełamywania granic i definicji branż. Teraz wszystko kojarzy nam się z wpływem covidu, ale to akurat zjawisko trwa od lat. Covid dołożył swoje, czego najlepszym przykładem są niektóre firmy branży motoryzacyjnej, np. produkujące fotele, które mocno myślą, jak z tymi fotelami stać się branżą np. wyposażenia wnętrz a może medyczną, oferując fotele do masażu.

Ale poniższy przykład z covidem ma tylko tyle wspólnego, że znacznie wzmocnił on sektor ecommerce, czyli również wagę dostaw, zwłaszcza tzw. ostatniej mili.

Amazon zaprezentował właśnie swój pierwszy całkowicie elektryczny samochód dostawczy. Pojazd, zbudowany przez firmę EV Rivian, będzie wyposażony w najnowocześniejsze technologie, czujniki i zaawansowany system wspomagania kierowcy. Gigant handlu elektronicznego twierdzi, że już w 2022 roku na drogach będzie jeździło 10 000 tych samochodów dostawczych, a do 2030 r. będzie to 100 000 pojazdów.

Celem połączenie technologii Rivian z wiedzą Amazon na temat logistyki dostaw było rozwiązanie problemu  dostaw na ostatnim odcinku, zawsze najtrudniejszym i najdroższym.

Amazon nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących układu napędowego pojazdu, akumulatora, zasięgu ani innych istotnych specyfikacji. Podobnie jak większość nowoczesnych samochodów na drogach, van będzie miał zewnętrzne kamery połączone z cyfrowym wyświetlaczem wewnątrz kabiny, dając kierowcy 360-stopniowy widok na zewnątrz pojazdu. Oczywiście, będzie również zintegrowany z asystentem głosowym Alexa firmy Amazon, aby zapewnić pomoc w nawigacji bez użycia rąk i aktualizacje pogody. Tył pojazdu będzie miał trzy poziomy półek z drzwiami grodziowymi zapewniającymi szybki dostęp. Jest w stanie przejechać około 400 mil na jednym ładowaniu, a 60 mil na godzinę osiąga w niecałe trzy sekundy.

Rivian to stosunkowo nowa marka w branży pojazdów elektrycznych, która zadebiutowała  pickupem i SUVem pod koniec listopada 2018 r., a  działa od 2009 r. Pierwotnie miała konkurować z Lotusem, pierwszym samochodem Tesli, potem jednak skierowała uwagę na małe samochody dostawcze. Amazon zainwestował w tę firmę 2,5 mld dolarów.

Ceny ich samochodów zaczynają się od około 70 000 dolarów.

Iwona D. Bartczak