Status zawodowy
Prezes, Członek zarządu, C-level, Dyrektor, Członek rady nadzorczej, Specjalista, Inne
Aktualna nazwa stanowiska
Dyrektor Finansowy
Jestem uczestnikiem:
GoldenLine, LinkedIn, Profeo
Życiorys zawodowy w skrócie (im więcej informacji o sobie zamieścisz, tym łatwiej będziesz widoczny dla innych Uczestników serwisu)
CO ROBIŁ? Nadzorował, tworzył, implementował, rozwijał - przykłady
Prespektywa biznesowa
- Tworzył i rozwijał controlling, budżetowanie, raportowanie, system analiz i kalkulacji, odpowiedzialny za P&L, B/S, CF
- Przygotowywał IPO, wdrażał IFRS i standardy SAR wraz z polityką cen transferowych
- Zarządzał procesem przekształcania grup kapitałowych (zmiany właścicielskie i prawne)
- Prowadził proces due diligence, był partnerem w procesie M&A, uczestniczył w „road show”
- Zarządzał procesem akwizycji i integracji, współpracował z private equity i inwestorami finansowymi
- Tworzył modele excelowe, analizy finansowe, narzędzia planistyczne i raportowe, wdrażał systemy ERP
- Zarządzał Cash Flow, optymalizował CAPEX, OPEX, optymalizował terminy płatności, poprawiał spływ należności
- Tworzył i zarządzał systemy raportowania i wewnętrznej kontroli, wspierał procesy decyzji strategicznych
- Reprezentował przed inwestorami prywatnymi i finansowymi, utrzymywał relacje biznesowe z kluczowymi kooperantami, konsultantami, audytorami i doradcami
- Zarządzał zespołami finansowymi (włączając w to kontrolerów, zespoły księgowości, specjalistów IT, administrację)
- Tworzył strategię walutowe i zarządzania hedging-iem, poprawiał system finansowy, zarządzał portfelem kredytowym
- Przygotowywał analizy kredytowe, oceny ryzyka biznesowego i finansowego, prezentował aplikacje kredytowe
- Zarządzał procesem sprzedaży usług finansowych (bankowość, leasing)
Prespektywa biznesowa
- Tworzył standardy: systemów finansowych, procesów operacyjnych, obiegu dokumentów i ich nadzoru, kontroli, IT
- Tworzył, zarządzał i nadzorował różnej wielkości zespoły lokalne i międzynarodowe w spółkach od 200 do 750 osób, (40-170 mln PLN, od 1 do 5 zakładów produkcyjnych)
- Prowadził projekty typu „green field”
- Tworzył struktury organizacyjne, udoskonalał operacyjne procesy, centralizował back office w celu zwiększania efektywności biznesowej w takich krajach jak Słowacja, Czechy, Słowenia, Węgry, Serbia, Rumunia, Niemcy
- Restrukturyzował spółki z użyciem analizy i ograniczenia zbędnych kosztów, dostosowania strategii biznesowej i struktury organizacyjnej, zreorganizował procesy operacyjne, rozwinął portfel klientów i obniżył koszty
- Dostosował i rozwinął exportową strategię, otworzył nowe rynki włączając Niemcy, Grecja, Rosja, kraje Arabskie, Chiny i C&EE, nadzorował i rozwijał międzynarodowe relacje
- Organizował i koordynował międzynarodowe targi i eventy biznesowe min. w Dubaju, Paryżu, Kolonii
- Wspierał strategiczne decyzje biznesowe, analizował i doradzał w rozwoju i budowaniu wartości firmy
CZEGO SIĘ NAUCZYŁ? – wybrane przykłady
- Zaufanie to podstawowy element współpracy zespołowej
- Sprzedaż to istotny element rozwoju – stały wzrost i budowanie wartości firmy, poszukiwanie nowych możliwości
- Budżety, plany, czytelne cele pozwalają uporządkować procesy zarządcze i wspierają ludzi w efektywniejszej pracy
- Ograniczaj możliwość nadużyć (zatrudnienie, łańcuch dostaw, finanse i towary, urządzenia)
- Czytelna struktura organizacyjna z jasnym systemem odpowiedzialności i kompetencji wspiera rozwój
- Defragmentacja i specjalizacja wszędzie gdzie ma to sens ekonomiczny
- Unikanie polityki, szybka i bezpośrednia komunikacja pozwala na płynniejsze zarządzanie biznesem
- Rozwój zespołów, wspieranie, doskonalenie – odpowiedni ludzie – wartościowa część biznesu
- Komunikacja z ludźmi – rozpoznawanie mocnych i słabych punktów zespołu
- Zmiany po akwizycji przeprowadzać szybko, identyfikować lojalnych pracowników, eliminować negatywne postawy
- Praca lokalna, tam gdzie zdrowy rozsądek, centralny kontroling – pomaga w bezpiecznym rozwoju
- Dane powinny być kompatybilne i proste do zastosowania, automatyzacja procesów wspiera rozwój i eliminuje błędy
- Ważne by być dociekliwym, skupionym i zadawać
Dyrektor Finansowy w Promar Sp. z o.o. Polska, listopad 2020 – nadal
Odpowiedzialny za finanse, IT, dział kadr, controlling i administrację – wiodący producent dodatków do żywności.
- Nadzór nad przygotowaniem sprawozdań finansowych i raportów,
- Nadzór nad przygotowaniem rocznego budżetu, planów, kontroli i ich wdrożenie,
- Odpowiedzialność za funkcjonowanie kontroli wewnętrznej,
- Optymalizacja struktury kosztów i ocena projektów inwestycyjnych,
- Kontakty i współpraca z audytorami, bankami, ubezpieczycielami, inwestorami oraz urzędami publicznymi.
Dyrektor Finansowy, Doradca Zarządu w Baby Design Group Polska, kwiecień 2017 – listopad 2020
Producent wózków dziecięcych, fotelików oraz akcesoriów dziecięcych. Lider na polskim rynku w swojej kategorii prowadzący pełen proces projektowania, produkcji i implementacji produktów na rynku detalicznym.
- Wdrożył system ERP w nowopowstałej fabryce, stworzył modele analizy kosztowej, tworzył modele excelowe dla celów planowania, budżetowania i raportowania
- Organizował finansowanie inwestycyjne i operacyjne, współpracował z bankami, ubezpieczycielami, audytorami
- Stworzył system kontrolingu i raportowania dla celów zarządczych i decyzyjnych oparty o wdrożony system ERP,
- Nadzorował procesy zarządzania projektami dotyczącymi nowych wdrożeń i relacji z dostawcami
- Zmodyfikował i zarządzał wewnętrznym działem finansowym oraz zewnętrznymi kooperantami
- Odpowiadał za Sprawozdania Finansowe, tworzył politykę cen transferowych, wdrożył politykę RODO
Menadżer/Kontroler Biznesowy w SGP GROUP Polska, maj 2015 – grudzień 2016
Międzynarodowa Grupa składająca się z niezależnych spółek zagranicznych, pracująca w branży motoryzacyjnej dla międzynarodowych graczy t.j. Borg Warner, Delphi, Lear Corp., Johnsons Control, Cooper Standard, Takata, producentów finalnych samochodów etc.
- Stworzył standardy raportowania, kontroli i usprawnienia procesów operacyjnych, współpracował z zewnętrznymi firmami rachunkowo-księgowymi i dostawcami finansów
- Tworzył, nadzorował i zarządzał zespołami o różnej wielkości, ulepszał strukturę organizacyjną
- Poprawiał efektywność procesów operacyjnych w krajach takich jak Słowacja, Czechy, Słowenia, Węgry, Serbia, Rumunia, Niemcy
- Przeprowadził restrukturyzację przez przebudowanie strategii, reorganizację operacyjną i kosztową, co pozwoliło na wyprowadzenie ze straty na dodatni wynik finansowy w przeciągu 1 roku
- Przygotował i wdrożył krótko i długoterminową strategię rozwoju opartą na budżetach i zarządzaną przez cele
Biznesowy i Finansowy Consultant Polska, październik 2012 – kwiecień 2015
Projekt B2B w ramach współpracy z nowoczesnym producentem ciastek dostarczającym produkty na rynki międzynarodowe – Chojecki Sp. z o.o. (250 zatrudnionych, 2 zakłady produkcyjne) – wsparcie procesu przejęcia przez fundusz private equity
- Wspierał i doradzał Zarządowi w zakresie rozwoju i strategicznych obszarów budowania wartości
- Uczestniczył w procesie przejęcia firmy Chojecki przez fundusz typu private equity, koordynował due diligence
- Zarządzał zewnętrznymi projektami w obszarze finansów, controllingu, raportowania, redukcji kosztów
- Organizował i prowadził projekty rozwojowe oraz operacyjne
Menadżer Operacyjny w Pifo Eko Strefa Sp. z o.o Polska, luty 2011 – wrzesień 2012
Wiodący i nowoczesny producent płatków śniadaniowych, składający się z dwóch zakładów, 250 osób, dostarczający do topowych sieci handlowych min. Tesco, Auchan, Wall Mart, ASDA i innych.
- Wdrożył standardy Grupy po zmianach właścicielskich, zaimplementował standardy raportowania i budżetowania
- Prowadził bieżące analizy finansowe, kosztowe i przychodowe, odpowiadał za budżet i realizację KPIs
- Zarządzał i kontrolował bieżące biznesowe operacje, nadzorował i kontrolował kluczowe procesy biznesowe w pierwszym okresie po przejęciu przez Bakalland S.A.
- odpowiadał za Sprawozdania Finansowe, współpracował z doradcami, audytorami, funduszami finansowymi
Dyrektor Finansowy w Delic-Pol S.A. Polska, czerwiec 2004 – styczeń 2011
Wiodący producent ciastek specjalizujący się w produkcji “private label” współpracujący na rynkach międzynarodowych z sieciami takimi jak Tesco, Auchan, Jeronimo Martins, Kaufland, Carefour, ASDA, Wall Mart i inne. W trakcie tego okresu spółka zmieniła się z 50 mln. PLN przychodów w silną i stabilną grupę z przychodami ponad 170 mln. PLN, 5 zakładami produkcyjnymi i ponad 700 osób zatrudnionych z uwzględnieniem wielu zmian wewnętrznych, własnościowych - finalnie grupa została sprzedana do funduszy typu private equity
- Tworzył, zarządzał i kontrolował bieżące operacje biznesowe, finansowe, kontrolingowe
- Dostosowywał standardy księgowe do zmieniających się wymagań ustawowych
- Pozyskiwał finansowanie inwestycyjne i operacyjne na poziomie kilkudziesięciu mln. PLN
- Stworzył strategię zarządzania kosztami, przychodami z systemami marż i bonusów, systemy raportowania, zarządzania płynnością finansową, stworzył system analizy i kalkulacji cen
- Reprezentował firmę przed inwestorami, finansowymi instytucjami, rządowymi agencjami, utrzymywał relacje biznesowe z kluczowymi kooperantami, bankami, ubezpieczycielami, audytorami, doradcami
- Zarządzał strategią finansową, planami inwestycyjnymi, płynnością finansową, zarządzał procesem przekształceń spółek
- Stworzył zespół finansowy, nadzorował pracę kontrolerów, działu księgowego, informatyków
- Prowadził i nadzorował proces due diligence podczas przejmowania firmy produkcyjnej ZWC MIŚ Sp. z o.o. (3 zakłady, 250 osób) – koordynował cały proces włącznie z finansowaniem
Doradca Klienta w FORTIS BANK Polska S.A Śląsk, Polska luty 2001 – maj 2004
Departament SME w międzynarodowym banku finalnie przejętym przez BNP Paribas i ABN Amro
- Zarządzał portfelem kredytowym ponad 80 mln. PLN składającego się z ponad 20 firm
- Sprzedawał, negocjował i finalizował umowy kredytowe i inne produkty bankowe
- Przygotowywał analizy (ekonomiczne i biznesowe), prezentował klienta na komitetach kredytowych
Doradca Klienta w Firmie Leasingowej Tytan S.A. Śląsk, Poland luty 1999 – luty 2001
- Sprzedawał usługi finansowe – leasing
- Przygotowywał analizy finansowe, ekonomiczne, negocjował kontrakty, koordynował proces leasingu