Można być przygotowanym na biznesowe niespodzianki – książka o doświadczeniach firm
Brytyjskie wydawnictwo Edward Elgar wydało właśnie książkę redagowaną przeze mnie i profesora Yochanana Shachmurove z City University of New York pod tytułem „Strategic Response to Turbulence. Lessons from Real Shocks”. Zebraliśmy grupę naukowców z Europy, USA, Ameryki Południowej i Afryki. Zadaliśmy im pytanie: czego możemy się nauczyć z działań podjętych przez firmy na różnych kontynentach w odpowiedzi na szoki: od COVID-19, przez inflację, po wojny?
Odpowiedzi okazały się na tyle interesujące, że naszą książkę poleca dwóch noblistów, Finn Kydland i Paul Krugman, a także prof. Alojzy Nowak, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego i profesorowie z Danii, Wielkiej Brytanii, Afryki Południowej i Wielkiej Brytanii.
Strategia wobec niespodzianek
Podstawowy wniosek: biznesowe niespodzianki nie powinny nas zaskakiwać. Pojawiają się regularnie i możemy być na nie przygotowani. Pokazuje to chociażby spokojna reakcja na COVID-19 w Azji, gdzie podobne epidemie wystąpiły już kilkukrotnie. Niespodziankami można więc zarządzać budując odpowiednie zasoby i planując ich wykorzystanie w odpowiedniej sytuacji.
Drugi wniosek: strategia jest niezbędna, bo zwiększa elastyczność i przyspiesza działania. Każdy rozdział przedstawia odmienne, lecz za każdym razem systematyczne, podejście do wyzwań, przed którymi stają firmy. Niektóre rozdziały pokazują przykłady wielkich koncernów, a inne małych i średnich przedsiębiorstw. W każdym przypadku efekty działań wobec kryzysu zależą od dobrego przygotowania.
Lektura
Rozdziały można czytać w dowolnej kolejności, wybierając te bardziej nas interesujące. Dotyczą one różnych regionów geograficznych i branż. Przykładowo, Rozdział 2 prezentuje przemiany Facebook i Meta wobec zmian na rynku mediów społecznościowych. Rozdział 6 bada wpływ poglądów politycznych CEO amerykańskich spółek na efekty przedsiębiorstw. Niektóre rozdziały dotyczą wyzwań klimatycznych, inne walk między globalnymi koncernami z Europy i USA a chińskimi producentami. Oprócz części akademickiej, każdy rozdział zawiera inspirujące wskazówki praktyczne.
Informacje o książce na stronie wydawnictwa: https://www.e-elgar.com/shop/gbp/strategic-response-to-turbulence-9781035340392.html