BiznesIT

GMAFIA, czyli na czym zarabiają giganci technologiczni

Amerykańska gmafia technologiczna ma się dobrze. Rośnie jak na drożdżach.
Dzisiaj święto w USA, analitycy mogą zasiąść do stołu sytego w dane, pojawiły się oczekiwane wyniki finansowe pozostałych członków GMAFII.
GMAFIA to wyraz powstający z pierwszych literek gigantów technologicznych Google, Microsoft, Amazon, Facebook, IBM oraz Apple. Część firm raportowała już wcześniej, dzisiaj dołączyli pozostali.
Zajrzymy i zobaczmy na czym zarabiają giganci.
UWAGA: liczby obejmuję trzeci kwartał 2020

Amazon
Sprzedaż Amazona wzrosła o 37% do 96,1 mld USD w trzecim kwartale, napędzana zwiększonym popytem w obliczu pandemii COVID-19.
Zysk netto zwiększył się mniej więcej trzykrotnie do 6,33 mld USD. Tak dla porównania, w zeszłym roku przychody Allegro wyniosły ponad 2,39 mld zł (ok. 600 mln USD) a Zysk netto Grupy Allegro w 2019 roku to blisko 400 mln zł (ok 100 mln USD). Nie zrozumcie mnie źle, nie pokazuję że małe jest Allegro, tylko porównać skalę amerykańskiego biznesu.
Prezes Amazona oczekuje, że wzrost popytu spowodowany lockdownem utrzyma się przez okres świąteczny, ponieważ Amazon przedstawił prognozy dotyczące przychodów w przedziale od 112,0 do 121,0 miliardów dolarów.
***
Chmura od Amazona przyniosła 11,6 miliardów dolarów sprzedaży, co oznacza wzrost o 29%. Amazon działa także w segmencie reklamy elektronicznej i w nim odnotował sprzedaż w wysokości 5,4 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim.
***
W międzyczasie sprzedaż w sklepach fizycznych spadła o 10% do 3,78 miliarda USD. Amazon kupił kilka lat temu sieć Whole Foods, to takie markety podobne do polskiej Alma (która zbankrutowała). WholeFoods starannie dobiera asortyment, oferuje wiele produktów organicznych, w markecie można usiąść w eleganckim barze na piwo czy winko. Z oczywistych względów ten biznes nie dostarcza póki co oczekiwanych rezultatów.
***
Zatem z czego żyje Amazon (w kolejności wielkości wpływów do kasy):
Zakupy online
Rozwiązania i technologie w tzw. chmurze dla firm
Reklama elektroniczna

Apple
Firma ogłosiła przychody w wysokości 64,7 mld USD i 12,67 mld USD zysku. W ubiegłym okresie było to 63,7 mld USD, mamy więc “nieznaczny” wzrost.
***
Firma odnotował 29% spadek sprzedaży w Chinach do 7,95 mld USD, co stanowi zaledwie 12% całkowitej sprzedaży Apple. Biały Dom z pewnością nie pomaga w robieniu interesów w Chinach.
***
Czym handluje Apple?
$26.44 mld: iPhone (spadek from $33.36 mld)
$14.55 mld: Usługi np. muzyka, filmy, gry (wzrost z $12.5 mld)
$9.03 mld: Maci (wzrost z $6.99 mld)
$7.88 mld: Zegarki, głośniki, słuchawki Apple (wzrost z $6.52)
$6.79 mld: iPad (wzrost z $4.66 mld)
***
Zatem z czego żyje Apple (w kolejności wielkości wpływów do kasy):
iPhone
Usługi
Komputery
Zegarku, słuchawki
iPad

Alphabet (Google)
Firma macierzysta giganta technologicznego, Alphabet, odnotowała przychody w wysokości 46,17 mld USD co oznacza 14% wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przychody z reklam Google wzrosły o prawie 10% rok do roku, przy czym przychody z reklam w wyszukiwarce wzrosły o 6,5%, a przychody z reklam w YouTube o 32%.
***
Google posiada 92.26% rynku w wyszukiwaniach internetowych, za Google jest Bing z wynikiem 2.83%.
Przychody firmy Google z usług chmurowych wzrosły o 45%, do 3,4 mld USD. Przychody z reklam stanowią 80% wszystkich. przychodów.
***
Więc na pytanie “z czego żyje Google” odpowiedź brzmi, z reklam.

Microsoft
Microsoft odnotował przychody w wysokości 37,2 mld USD i dochód netto w wysokości 13,9 mld USD. Przychody wzrosły o 12 %, a dochód netto o 30 %.
***
Usługi w chmurze to największy obszar wzrosty przychodów firmy Microsoft. Wzrost przychodów zarówno z pakietu Office, jak i z usług dla klientów indywidualnych, wyniósł o 21 %. Przychody z produktów “chmurowych” dla firm wzrosły o 22 %. Przychody z platformy Azure wzrosły o 48 procent.
***
Przychody z tabletu Surface wzrosły o 37 % do 1,5 mld USD. Jeśli chodzi o gry, przychody z contentu i usług Xbox również wzrosły i to o 30 % w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku. Przychody LinkedIn wzrosły o 16 % ( postal ma 722 mln użytkowników).
Microsoft inaczej niż pozostali raportuje swoje wyniki, np. nie podaje w dolarach przychodów z platformu Azure, łączy różne produkty w jedną kategorię np. Office i Linkedin.
***
Zatem z czego żyje Microsoft:
Rozwiązania dla dużych firm i rozwiązania chmurowe (Azure, GitHub, SQL)
Rozwiązania dla podnoszenia produktywności (Office, LinkedIn, Dynamics)
Rozwiązania dla klienta indywidualnego (Surface, Windows, Xbox)

Facebook
Przychody Facebooka wzrosły o 22% do 21,47 mld USD w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zysk netto wzrósł o 29% do 7,85 mld USD rok do roku.
***
Firma miała 2,74 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, co stanowi wzrost o 12%. Łącząc różne aplikacje Facebooka, w tym Instagram, Messenger i WhatsApp, firma ma 3,21 miliarda użytkowników, co oznacza wzrost o 14%.
***
Z czego żyje Facebook:
Z reklam

IBM
IBM odnotował przychody w wysokości 17,6 miliardów dolarów, o 2,6% mniej niż rok wcześniej. Przychody pochodziły z usług w chmurze (5,6 mld USD, wzrost o 19%).
***
Usługi biznesowe w tym konsulting, zarządzanie aplikacjami dla klientów i pozostałe usługi (4 mld USD) i pozostałe usługi (komentarz do sprawozdania finansowego jest mało przejrzysty. Firma raz podaje zmiany w przychodach a raz podaje wyłącznie liczbę).
Red Hat (biznesowe rozwiązania open source) wzrost o 17%.
Zakładam, że pozostałe usługi po prostu rosną wolno lub są w stagnacji
***
Z czego żyje IBM:
Chmura
Konsulting i Red Hat

Porównanie
Gdyby zestawić członków mafii w szeregu od generującego największe przychody to wyglądałoby to tak:
Amazon
Apple
Google (Alphabet, no ale większość kojarzy Google)
Microsoft
Facebook
IBM
A gdyby ich zestawić pod kątem kapitalizacji na giełdzie:
Apple (2 T USD)
Amazon (1.606T USD)
Microsoft (1.55T USD)
Google (1.06 T USD)
Facebook (0.8 T USD)
IBM (0.09T USD)*
T = 10 do potęgi 18 w krajach o długiej skali a w krajach o krótkiej skali, głównie anglojęzycznych to 10 do potęgi 12.

Stawiam na Apple i Amazon i trochę na Microsoft. Porzucam Google, Facebook i IBM.
Oceniam, że Apple będzie odjeżdżał w długim okresie czasu Amazonowi. Obserwuję hobbystycznie firmę od dłuższego czasu i często wspominamy o niej www.businesstechusa.com – Apple rozkręca kosmicznie usługi. Muzyka, filmy, gry, applikacje, wiadomości, wkrótce wejdą programy Fitness od Apple, stanowią 1/5 przychodów a będą tylko rosły. Apple wkrótce wprowadzi abonament, za 30 dolarów miesięcznie (co w USA jest śmiesznie niską kwotą) będziesz miał AppleNews czyli wiadomości a w nich wiele tytułów w jednej subskrypcji, Fitness+ czyli programy treningowe, telewizję od Apple, gry od Apple, i 2 terabajty w chmurze na zdjęcia i dokumenty.
***
Apple ma w rynku miliard telefonów aktywnych, sprzedał do tej porty 2,2 miliarda słuchawek. Tim Cook świetnie, w mojej ocenie, kieruje firmę w stronę biznesu usługowego. Zapewne zajmie to jeszcze 5 lat, patrząc na tempo zmian, ale zdecydowanie Apple staje się firmą usług elektronicznych. Do tego pojawiła się dziś plotka, ze Apple może wydać własną wyszukiwarkę internetową z związku z procesem antymonopolowym przeciwko Google. Firma została pozwana przez amerykański wymiar sprawiedliwości.
***
Amazon imponuje rozwojem chmury, bardzo dziwne, że IBM został na końcu ze swoimi usługami chmurowymi a stał się firmą doradczą. Amazon rośnie jako ecommerce, ale ten fakt nie specjalnie mnie interesuje gdyż każda firma ecommerce zyskuje w czasie pandemii, zwłaszcza ta wielka, będąca liderem. Natomiast imponuje rozwój usług chmurowy. Amazon dodaje kilkaset nowych usług w chmurze rocznie.
***
Facebook to sama reklama. Pamiętam z wykładów 5 sił Portera, że to niebezpieczne, trochę mnie ten reklamowy monopol odstrasza. Google się zmienia szybko, dziś to 80% z reklamy, kiedyś było blisko 100. Wciąż to jednak reklama. Rośnie w pandemii, ale takie mało interesujące te modele.

Lecę więc po akcje Apple, Amazon i Microsoft (ten ostatni świetnie rozwija tablet Surface i usługi chmurowe).

 

Arek Skuza. Autor  jest partnerem Volta Venture, strategiem biznesu, ekspertem rozwoju produktów, doradcą wdrażania sztucznej inteligencji w produktach i organizacjach, współpracownikiem Business Dialog,   www.arekskuza.com www.szkolainnowacji.com