BiznesSpołeczeństwo

Chłodniejsza woda w basenie, czyli kryzys energetyczny w Europie

Zrobiłam mały przegląd komunikatów, jakie ograniczenia zostaną wprowadzone w europejskich krajach w związku z możliwym deficytem energii, często nazywanym wręcz kryzysem energetycznym. Jest to lista całkiem niepoważnych działań, ot, takich drobiazgów, które nam umilały życie, typu reklamy świetlne. Żadnych samouczków zachowania w przypadku blackuotu czy planów koszarowania obywateli np. w szkole, gdyby odcięto ogrzewanie domów prywatnych. Jest sporo o latarniach w nocy, temperaturze wody w basenach miejskich, oświetleniu witryn sklepów.

Zaczynam się zastanawiać, czy ten kryzys to może jedynie tzw. fakt medialny  albo werbalne narzędzie do potyczek politycznych. Bo przecież jeśli naprawdę ma zabraknąć energii zimą, to chyba społeczeństwo powinno być przygotowane na inne ograniczenia niż brak reklam świetlnych w nocy (z wyjątkiem dworców!!!)?

Jest jeszcze taka możliwość, że ta narracja służy do spotęgowania zysku. W Niemczech oceniają, że może zabraknąć 8-20% gazu (ten procent zalezy od tego, ile zuzycia gazu dzisiaj jest zwykłym marnotrawstwem), a ceny wzrosły przez rok nawet 10 razy.  W styczniu 2021 cena gazu wynosiła 20 EUR/MWh, a w latach poprzednich wahała się w granicach 5-30 EUR/MWh. Teraz to już 268 EUR/MWh. To czysta spekulacja!!!! W oczywisty sposób przekłada się na opłacalność lub nieopłacalność niektórych biznesów.

Kilka przykładów zaleceń dla europejskich społeczeństw w obliczu ponoć katastrofy energetycznej:

„Niemcy już zaczęły oszczędzać energię, a medialne doniesienia mówią m.in. o obniżeniu temperatury publicznych basenów (Monachium), przyciemnieniu świateł ulicznych (Kolonia), planowanym ograniczeniu dostępu do ciepłej wody (Hamburg) oraz ograniczeniu temperatury w budynkach mieszkalnych (lokale zarządzane przez firmę Venovia).”

„W Hiszpanii właśnie wchodzi w życie plan oszczędzania energii, zgodnie z którym:
✔️ temperatura w objętych ograniczeniami obiektach nie może być niższa niż 27 st. latem, a zimą ogrzewanie nie może przekroczyć 19 st.,
✔️ termometry mają być umieszczone w widocznym miejscu,
✔️ wszystkie lokale handlowe będą musiały być wyposażone w automatycznie zamykane drzwi, jeśli wykorzystywana jest klimatyzacja,
✔️ nieużywane w nocy budynki administracji publicznej oraz witryny sklepowe nie będą oświetlane.

„Francuska minister transformacji energetycznej Agnes Pannier-Runacher zapowiedziała wprowadzenie przepisów, które zobowiążą firmy do oszczędzania energii. Za pozostawianie otwartych drzwi w sklepach klimatyzowanych grozić będzie do 750 euro mandatu. Właściciele sklepów będą też musieli wyłączać reklamy świetlne między godziną 1 a 6 rano, z wyjątkiem lokali znajdujących się na lotniskach i dworcach.” Wyłączyć rekalmy na noc, no dramat., po prostu.

Oczywiście, państwa i firmy podejmują różne działania, których celem jest zapewnienie dostatku energii zimą. Przede wszystkim kupują i magazynują gaz, węgiel, przedłużają żywotność elektrowni konwencjonalnych i jądrowych

Przewodniczący Międzynarodowej Agencji Energetycznej zaproponował wdrożenie 5 działań, które pozwolą przygotować się na zimę: (1) wprowadzenie platform aukcyjnych, aby zachęcić przemysłowych użytkowników gazu z UE do ograniczenia popytu; (2) zminimalizowanie zużycia gazu w energetyce (czasowy powrót do węgla i ropy, upowszechnianie zielonej energii i atomu); (3) poprawa koordynacji między operatorami gazu i energii elektrycznej w całej Europie, w tym w zakresie mechanizmów ograniczania szczytów; (4) zmniejszenie zapotrzebowania na energię w gospodarstwach domowych przez promocję obniżania temperatury w domach; (5) harmonizacja planowania kryzysowego w całej UE na poziomie krajowym i europejskim (w tym środki zaradcze w przypadku ograniczonej podaży i mechanizmy solidarności).

Być może dzięki tym działaniom, rzeczywiście Europejczycy nie odczują żadnego kryzysu energetycznego, nawet nie zauważą, że te latarnie świecą nocą nieco słabiej.

Zestawmy to z inną informacją: Szereg firm konsumenckich, od grupy alkoholowej Diageo po producenta torebek Birkin Hermes, poinformowało w tym tygodniu, że najlepiej zarabiają na swoich najdroższych produktach i spodziewają się, że nadal będą to robić. W 2022 roku sprzedaż i marże producentów dóbr luksusowych są najwyższe w historii.

Prowadzi mnie to do takiego wniosku o nadzwyczajnym bogactwie Europy i niezwykłym komforcie, w jakim żyją jej obywatele. Jedni mniej, drudzy bardziej, to fakt, ale wszyscy są syci ponad miarę Jednak takie drobne ustępstwo z wygody jak zimniejsza woda w basenie miejskim powoduje nadzwyczajne turbulencje polityczne i społeczne, poczucie katastrofy i końca świata.

Nie dotyczy to jednak takich krajów europejskich jak Polska czy Ukraina, i dlatego do nas należy przyszłość. Dobrobyt nie zdążyl wyprać nas z energii, witalności, chęci życia i odwagi działania w każdych warunkach. Chyba że się poddamy presji tej katastroficznej narracji zachodu.

 

Iwona D. Bartczak

ps. Jeszcze trochę przykładów oszczędności w krajach europejskich. Uprzedzając przypuszeczenie, że to wybiórczy zestaw – innych planów nie ma (abstrahując od biznesu).

Przegląd dotychczasowych wysiłków krajowych:

Budynki publiczne

Włochy coś, co nazwały „Termostatem operacyjnym”, aby spróbować obniżyć ogrzewanie i ograniczyć klimatyzację w szkołach i budynkach użyteczności publicznej.

Francja i Niemcy wezwały również swoje sektory publiczne, aby w ten sam sposób przewodził w oszczędzaniu energii. W Niemczech budynki użyteczności publicznej, w tym Bundestag lub parlament, będą musiały obejść się bez ciepłej wody.

Zamknięte drzwi, otwarte sklepy

We Francji sklepy korzystające z klimatyzacji muszą zamykać drzwi pod rygorem grzywny.

A w Niemczech sklepy rozpoczęły kampanię reklamową, aby poinformować klientów, że mogą wejść do środka, nawet jeśli drzwi są zamknięte.

W Hiszpanii od 10 sierpnia klimatyzacja musi być wyłączona i ustawiona na co najmniej 27 stopni Celsjusza w najcieplejszych miesiącach roku, zgodnie z przepisami dotyczącymi wszystkiego, od transportu publicznego po sklepy, biura, teatry i kina.

Przepisy dotyczą również ogrzewania zimą, kiedy temperatury nie mogą być wyższe niż 19C.

Do końca września każdy klimatyzowany lub ogrzewany lokal w Hiszpanii musi mieć zainstalowany mechanizm automatycznego zamykania drzwi, aby uniknąć marnowania energii.

Reklama świetlna

We Francji podświetlane ekrany reklamowe będą zakazane między godziną 1:00 a 6:00, z wyjątkiem lotnisk i dworców kolejowych. Zakaz, który wkrótce może zostać przesunięty o 22.00, na wzór Niemiec.

Cyfrowy ekran LCD o powierzchni 2 metrów kwadratowych zużywa równowartość średniego rocznego zużycia gospodarstwa domowego na oświetlenie i sprzęt AGD, z wyjątkiem ogrzewania.

Baseny i sauny

Niemcy zakazały ogrzewania prywatnych basenów od września.

Kilka miast obniżyło temperaturę w swoich basenach i dokonało cięć w oświetleniu miejskim.

Spółdzielnia mieszkaniowa we wschodnim Dreźnie trafiła na pierwsze strony gazet, gdy ogłosiła, że ograniczy dostęp do ciepłej wody do określonych pór dnia.

A Vonovia, największa niemiecka grupa nieruchomości, planuje ograniczyć temperaturę w swoich 350 000 domach do 17 stopni Celsjusza w nocy.

W Finlandii zachęca się ludzi do spędzania mniej czasu w swoich ukochanych saunach.

Oświetlenie publiczne

W Wiedniu nie będzie w tym roku świątecznych lampek na Ringu, słynnym bulwarze otaczającym centrum austriackiej stolicy.

A światła na jarmarku bożonarodzeniowym na placu przed ratuszem będą włączane tylko w nocy, a nie o zmierzchu, średnio godzinę później, codziennie.

W Hiszpanii od godziny 22.00 sklepy muszą wyłączać oświetlenie wystawowe, co ma również wpływ na oświetlenie budynków użyteczności publicznej.

W Niemczech bawarskie miasto Augsburg wyłączyło swoje fontanny, przyciemniło w nocy fasady budynków publicznych i debatuje nad wyłączeniem niektórych niedostatecznie używanych świateł ulicznych.

Małe codzienne gesty

W ramach kampanii „O stopień niżej” Finlandia będzie od października zachęcać swoich mieszkańców do ściszenia grzejników, brania krótszych pryszniców i nieogrzewania garaży.

Kampania letnia w Niemczech polegała na zachęcaniu do kupowania bardziej oszczędnych słuchawek prysznicowych.